Monday, October 20, 2008

Barang2 Still Mahal!.. Apa Kes??

Umumnyer ramai dah ketahui yg harga minyak dh 3 kali turun.. Walaupun dah x semurah dulu, tp at least kita still dpt penjimatanyer.. Lg pun kan rebate yg kerajaan kasi x di tarik balik.. Tetapi, kenapa harga barang2 dapur lak yg x turun harga.. Bukan ker ini tak adil..
Tp yg paling aku tgh geram ni ialah tambang bus.. Mmg setiap pagi aku akan naik bus kat Lebuh Ampang tu utk ke ofis aku.. Dulu masa tgh bulan puasa, tambang 90 sen naik jd RM1.. Siap blh letak notis lak dlm bus, tambang mmg dinaikkan utk 15 September hingga 15 Oktober.. Mmg agak panas gak ler hati aku.. Walaupun naik sekupang, tp kalo 10 hari, kita blh jimat seringgit.. Tp bila nmpk notis tu kata utk sebulan jer, so aku pun mcm ok lg..
Then today, pada hari bulan 20 Oktober, all d buses are still charging RM1.. Kalo ikut pada notis tu sepatutnyer kan 90 sen jer.. So aku tanyer kat konduktor bus minah indon ni, naper seringgit?.. Hari tu kata smpi 15 hb jer.. X pasal2 dia nak bising2 lak "mana ada tambang turun.. Naik lg ada ler..." Ewah2 ini sudah melampau.. Nak jer aku lempang pompuan tu...
Kalo ada sesaper masih ingat, few weeks ago ada masuk dlm paper KOSMO! pasal bus2 ni smua.. Yg mereka ni dipajak RM500 daily.. Tp bg aku, tambang seringgit mmg x adil.. Diorang guna diesel.. Diesel pun dh turun harga apa... Mmg diorang ni sengaja nk kaut untung dgn mudah... Dh ler kebanyakkan driver2 bus ni di monopoli oleh 'Indons'.. Sakit hati jer.. Cakap pun x betul. Dok terjerit2 tiap2 pagi cari penumpang..
Ikut kan hati, aku malas nak naik bus, ttpi since LRT Putra kat Jamek tu gila jem teruk yg teramat dan tren nyer yg sentiasa pack, aku pun naik bus.. Lg pun stesen jamek tu entah bila tahun nak siap.. Dah ler nak kene jalan jauh masuk utk naik tren.. Hangin jer aku...
Agak nyer, bila ler indon2 ni nk pupus kat Malaysia ni.. Dah ler datang tmpt org, buat kurang ajaq pulak tu.. Kalo dunia ni x der undang2, dh lama aku tembak diorang semua.. Biar mampus semua.. Menyakit kan hati jer.. Asal weekend jer, penuh jer muka2 diorang ni kat mana2.. Apakah kerajaan kita x kan ambil apa2 tidakan?.. Tengok kat Chow Kit dah ler.. Bersepah2 jer.. Eeeee.. Benci.. Kalo dh dtg x buat perangai x per gak, blh tolerate lg, tp ini kalo smpi kes jenayah pun, done by them gak.. Apa Kes??..

p/s -- Dah terbabas tajuk lak.. Huhuhu..
p/s -- Bus2 yg aku maksud kan ialah bus Metro & bus SJ.. Huhuhuhu..

3 comments:

Anonymous said...

Amboi marah nampak. Heheheheheh. sabar gan kerenah mereka tu.

Liza Ramlee said...

Mmg hangin pun dgn diorang tu kak.. Meruap-ruap darah jer... Huhuhuhu..

nextmeia said...

Hahaha...
Best citer nih... Aku baca pun saket hati tak pasal2.
Kesian penumpang2 bas kan?
or lebih tepat, kesian pada semua rakyat malaysia nih...

keep in touch sis!